Ο Γιώργος Κωτσός σε συνάντηση φορέων ν. Καρδίτσας για Συντονισμένη διεκδίκηση για τη λειτουργία της Σχολής Προσχολικής Αγωγής
Οργανωμένα και τεκμηριωμένα να αντιμετωπίσουμε τις αστοχίες και παρενέργειες του νόμου Γαβρόγλου!
Στη σύσκεψη τοπικών φορέων που έγινε σήμερα Σάββατο 16/11/2019 στο Δημαρχείο Καρδίτσας, με αφορμή την πρόσφατη Υπουργική απόφαση αναστολής λειτουργίας του νέου πανεπιστημιακού Τμήματος «Αγωγής και Φροντίδας στην Πρώιμη Παιδική Ηλικία», έλαβα μέρος προχωρώντας στην παρακάτω τοποθέτηση:
Πρόσφατα, η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας & Θρησκευμάτων προχώρησε στην αναστολή λειτουργίας 37 νέων Πανεπιστημιακών Τμημάτων που προέκυπταν μετά την περσινή εφαρμογή του περίφημου Νόμου Γαβρόγλου για τις συγχωνεύεις ΤΕΙ και Πανεπιστημίων στη χώρα, στα οποία συμπεριλαμβάνεται και το νεοϊδρυθέν «Αγωγής και Φροντίδας στην Πρώιμη Παιδική Ηλικία», με έδρα την Καρδίτσα.
Θυμίζω ότι το Φθινόπωρο του 2018 είχε ανοίξει η συζήτηση για μεταφορά της Διαιτολογίας στα γειτονικά Τρίκαλα που υλοποιήθηκε λίγο αργότερα και για να αντιμετωπιστούν οι έντονες αντιδράσεις και διαμαρτυρίες των τοπικών φορέων, ο τότε Υπουργός Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ κ. Κ. Γαβρόγλου είχε καταθέσει ως εναλλακτική πρόταση την ίδρυση του συγκεκριμένου Τμήματος στην πόλη μας.
Δείτε την τοποθέτηση του Βουλευτή μας Εδώ
Το μεγάλο πρόβλημα λοιπόν σήμερα είναι ότι ο κ. Γαβρόγλου και η προηγούμενη κυβέρνηση, προκειμένου να ικανοποιήσουν τις πολιτικές τους ιδεοληψίες και κυρίως τις ψηφοθηρικές τους σκοπιμότητες προχώρησαν αυταρχικά σε ριζική αλλαγή του χάρτη της Ανώτατης Εκπαίδευσης στη χώρα μας, χωρίς σοβαρές μελέτες, χωρίς να λάβουν υπόψιν τις προτάσεις, η και αντιρρήσεις της ακαδημαϊκής κοινότητας, χωρίς καν να ζητήσουν απαραίτητες εγκρίσεις από την Αρχή Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευσης (ΑΔΙΠ)!
Μια τέτοια περίπτωση είναι και το νέο Τμήμα «Αγωγής και Φροντίδας στην Πρώιμη Παιδική Ηλικία» που είχε προγραμματιστεί να λειτουργήσει το 2020.
Βεβαίως ο Ν. Καρδίτσας είναι «ριγμένος» σε σχέση με τους άλλους Θεσσαλικούς Νομούς, σε ότι αφορά στην ίδρυση και λειτουργία Τμημάτων ΤΕΙ (παλαιότερα) και ΑΕΙ προσφάτως!
Βεβαίως ο Ν. Καρδίτσας είναι ο μοναδικός στη Θεσσαλία που δεν διαθέτει έδρα πανεπιστημιακής Σχολής!
Βεβαίως ο Νομός μας δικαιούται, έχει την πολιτική βούληση και τις αναγκαίες υποδομές για ίδρυση και λειτουργία όχι μόνον ενός, αλλά πολλών ακόμη Πανεπιστημιακών Τμημάτων!
Βεβαίως και θα αγωνιστούμε όλοι μαζί για να επιτύχουμε αυτόν τον κοινό στόχο!
Όμως, η απόφαση της Υπουργού Παιδείας να αναστείλει τη λειτουργία του νέου Τμήματος ΑΕΙ «Αγωγής και Φροντίδας στην Πρώιμη Παιδική Ηλικία» Καρδίτσας, όπως και 37 άλλων νεοϊδρυθέντων Τμημάτων ΑΕΙ σε πανελλαδικό επίπεδο έχει σκοπό να «θεραπεύσει» εξόφθαλμες αστοχίες του νόμου Γαβρόγλου.
Δεν μίλησε κανείς για κατάργηση του νέου Τμήματος, αλλά για την ανάγκη εκπόνησης μελετών βιωσιμότητας – σκοπιμότητας και για την έγκρισή τους από την Α.Δ.Ι.Π., διαδικασία υποχρεωτική που έπρεπε να είχε ακολουθήσει ο κ. Γαβρόγλου πριν αποφασίσει «ελαφρά τη καρδία» την ίδρυσή του.
Ο ίδιος άλλωστε, ενώπιον των διαμαρτυρόμενων φορέων της Καρδίτσας – κατά την επίσκεψή του στην πόλη μας τον Αύγουστο του 2018 – είχε επισημάνει ότι στη διαμόρφωση του νομοσχεδίου του καθοριστική συμβολή θα είχαν οι απόψεις και κατευθύνσεις της ακαδημαϊκής κοινότητας!
Δάσκαλε που δίδασκες…
Όπως όλη η προηγούμενη κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, έτσι κι’ αυτός ως επιφανής Υπουργός της, έκανε τα ακριβώς αντίθετα από όσα έλεγε, με αποτέλεσμα σήμερα η κυβέρνησή μας να προσπαθεί να διορθώσει τα αδιόρθωτα και να αποκαταστήσει την κανονικότητα στην πολιτική, εκπαιδευτική, κοινωνική και δημόσια ζωή της χώρας μας!
Ποια είναι η κανονικότητα στην περίπτωση του «Τμήματος Αγωγής και Φροντίδας στην Πρώιμη Παιδική Ηλικία» Καρδίτσας;
Η εκπόνηση των αναγκαίων μελετών βιωσιμότητας – σκοπιμότητας, η επεξεργασία και η έγκρισή τους από τη νέα αρκετά πιο ενισχυμένη Ανεξάρτητη Αρχή, διότι χωρίς αυτές δεν μπορεί να ξεκινήσει να λειτουργεί και να έχει μέλλον κανένα πανεπιστημιακό τμήμα, όχι στην Ελλάδα, αλλά στον κόσμο ολόκληρο!
Ας περιμένουμε την ολοκλήρωση αυτής της επιβαλλόμενης διαδικασίας από τους ακαδημαϊκούς ειδικούς σε αυτά τα ζητήματα και μετά μπορεί ο καθένας να εκφράσει οποιαδήποτε άποψη.
Σε ότι αφορά στο πάγιο αίτημα του Νομού για την ίδρυση νέων πανεπιστημιακών Τμημάτων στην περιοχή μας, προτείνω να ξεκινήσουμε άμεσα συνεργασία όλοι εμείς, βουλευτές, αυτοδιοίκηση, συνδικαλιστικοί και επιχειρηματικοί φορείς, για τη διαμόρφωση μιας ολοκληρωμένης και επιστημονικά τεκμηριωμένης πρότασης προς την ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας που απαντά πραγματικά στις σύγχρονες εκπαιδευτικές και κοινωνικές ανάγκες.
ΟΙ ΔΥΣΜΕΝΕΙΣ ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ ΤΟΥ Σ/Ν ΓΑΒΡΟΓΛΟΥ
Επισημαίνοντας με στοιχεία τις δυσμενείς συνέπειες στο Νομό Καρδίτσας από την εφαρμογή του σ/ν Γαβρόγλου (4589/19) για τη συγχώνευση των ΤΕΙ Θεσσαλίας και Στερεάς Ελλάδας, με το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, υπογράμμισα τα εξής:
– Καταργήθηκε το Τμήμα Δασοπονίας και Διαχείρισης Φυσικού Περιβάλλοντος που η ίδια η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ είχε επαναλειτουργήσει ΚΑΙ ΕΙΧΕ ΚΑΤΟΧΥΡΩΜΕΝΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ!
– Καταργήθηκε το εξελίξιμο Τμήμα Τεχνολογίας – Σχεδιασμού Ξύλου και Επίπλου, το μοναδικό που λειτουργούσε στην Ελλάδα με περίπου 500 ενεργούς σπουδαστές ΚΑΙ ΚΑΤΟΧΥΡΩΜΕΝΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ!
– Καταργήθηκε το δυναμικό και με πολλές επιστημονικές επιτυχίες Τμήμα Τεχνολογίας Τροφίμων, με 700 περίπου ενεργούς σπουδαστές ΚΑΙ ΚΑΤΟΧΥΡΩΜΕΝΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ!
– Καταργήθηκε το ελκυστικό και πολλά υποσχόμενο για το μέλλον Τμήμα Διατροφής και Διαιτολογίας, με ΚΑΤΟΧΥΡΩΜΕΝΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ και περίπου 750 ενεργούς σπουδαστές, μόνο και μόνο για να ικανοποιηθούν πολιτικές σκοπιμότητες μεταφέροντας την Διαιτολογία στα γειτονικά Τρίκαλα για την εκεί σύσταση νέου ομώνυμου Τμήματος.
– Έγινε το Τμήμα Δασολογίας – Επιστημών Ξύλου και Σχεδιασμού, (πενταετούς φοίτησης) στο οποίο φέτος ήρθαν μόνο 60 σπουδαστές να παρακολουθήσουν μαθήματα!
– Έγινε το Τμήμα Επιστήμης Τροφίμων και Διατροφής που φέτος διατήρησε τον ετήσιο αριθμό των 150 περίπου εγγραφών για παρακολούθηση μαθημάτων, αλλά η βάση εισαγωγής έπεσε από τα 14.000 στα 12.000 μόρια λόγω της μεταβολής που έγινε.
– Έγινε το Τμήμα Δημόσιας και Ενιαίας Υγείας στο οποίο ήρθαν περίπου 100 φοιτητές για να σπουδάσουν, αλλά τα μαθήματα γίνονται ακόμη σε διάφορες αίθουσες και εργαστήρια της παλιάς Δασοπονίας, του παλιού ΤΕΙ Ξύλου και της Κτηνιατρικής Σχολής. Κανείς δεν ξέρει βέβαια πόσοι φοιτητές θα παραμείνουν τελικά σε αυτό το Τμήμα διότι η επαγγελματική προοπτική του είναι κυρίως ο δημόσιος τομέας.
– Θα λειτουργούσε το 2020 το Τμήμα Αγωγής και Φροντίδας στην Πρώιμη Παιδική Ηλικία για το οποίο βέβαια δεν υπήρξε καμία μελέτη, ούτε είχε δοθεί έγκριση από την Α.Δ.Ι.Π.!
ΥΠΟΓΡΑΜΜΙΖΩ ΟΤΙ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΚΑΝΕΝΑ ΑΠΟ ΤΑ ΝΕΑ ΤΜΗΜΑΤΑ!!!
Έκλεισα την τοποθέτηση μου τονίζοντας την μεγάλη προχειρότητα με την οποία έγιναν οι καταργήσεις – συγχωνεύσεις – ιδρύσεις Τμημάτων ΤΕΙ – ΑΕΙ από την προηγούμενη κυβέρνηση, γεγονός που αναδεικνύει και η ετήσια έκθεση (για το 2018) της Α.Δ.Ι.Π. όπου από τις 15/2/2019, πρόεδρος είναι ο κ. Κυπριανός που ήταν Επιστημονικός Σύμβουλος του πρώην Υπουργού Παιδείας κ. Κώστα Γαβρόγλου!
Η εν λόγω έκθεση αναφέρει μεταξύ άλλων: «Η Α.Δ.Ι.Π. είχε διατυπώσει επιφυλάξεις για τις συγχωνεύσεις των Πανεπιστημίων με τα ΤΕΙ. Συγκεκριμένα, σε ειδική συνεδρίαση, το Συμβούλιο της Αρχής είχε προσδιορίσει εκείνες τις προϋποθέσεις στις οποίες έπρεπε να βασίζονται οι σχεδιαζόμενες αλλαγές στον χώρο της Ανώτατης Εκπαίδευσης. Ειδικότερα, είχε επισημάνει την ανάγκη εκπόνησης επιστημονικής μελέτης για τις ακαδημαϊκές, οικονομικές και κοινωνικές παραμέτρους που συνδέονται με τις αλλαγές αυτές. Η μελέτη αυτή έπρεπε να έχει ως αντικείμενο: τη διερεύνηση, διατήρηση, η αναβάθμιση της τεχνολογικής εκπαίδευσης, την ενδεχόμενη διεύρυνση του πανεπιστημιακού τομέα, τη συσχέτιση των αναπτυξιακών προοπτικών της χώρας σε σχέση με την παραγόμενη γνώση από τα ιδρύματα ανώτατης εκπαίδευσης, την αξιολόγηση του βαθμού στον οποίο τα υφιστάμενα προγράμματα σπουδών καλύπτουν σε βάθος και το εύρος των επιστημονικών περιοχών, τη βιωσιμότητα των προγραμμάτων σπουδών, της εξέταση υπερπροσφοράς σε ορισμένα γνωστικά αντικείμενα και τη σχέση αναγκών της αγοράς εργασίας με τα προσόντα των αποφοίτων. Επιπλέον τα συμπεράσματα από τις προηγούμενες αξιολογήσεις θα έπρεπε να αποτελέσουν χρήσιμη εισροή στη μελέτη. Επίσης, για την οποιαδήποτε ένταξη προγραμμάτων σπουδών ΤΕΙ σε πανεπιστήμιο, έπρεπε να έχει προηγηθεί αξιολόγηση όλων των δομικών στοιχείων των προγραμμάτων σπουδών (πχ φυσιογνωμία, σκοπός, διάρθρωση σε μαθήματα, διαθέσιμο διδακτικό προσωπικό, δομές και υπηρεσίες). Αυτή η αξιολόγηση έπρεπε να πραγματοποιηθεί από εξωτερικούς εμπειρογνώμονες για την κάθε επιστημονική περιοχή, υπό την εποπτεία και οργάνωση της Α.Δ.Ι.Π.».